Peak Value | Jouw bedrijf verkoopklaar
Peak Value maakt Foto’s van de Toekomst. In een aantal prikkelende sessies dagen we je als ondernemer uit om op een andere manier naar de toekomst van je bedrijf te kijken. Met een knipoog noemen we onszelf ook wel bedrijfsfotograaf. Op een Rotterdamse manier – no-nonsense, mouwen opstropen en er samen tegenaan – leggen we met jou de lat voor de toekomst precies op de juiste hoogte en maken we het pad ernaartoe concreet. Wij zorgen voor focus op groei en het maximaliseren van de aanwezige potentie binnen je bedrijf. Vervolgens gaan we met raad en daad te werk om je groeidoelstellingen te realiseren.
Groei, snelle groei, groeidoelstellingen, foto van de toekomst, foto van de toekomst academie, mkb, mkb advies, ondernemersgroei, ondernemers, ondernemen, ondernemersdiner, ondernemerschap, ondernemerstips, ondernemerslunch, ondernemersevents, Rotterdam, Rotterdam advies, Rotterdams netwerk, groeidoelstellingen, groeiambitie, Toekomstvisie, Exitstrategie
2986
post-template-default,single,single-post,postid-2986,single-format-standard,cookies-not-set,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.8,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Jouw bedrijf verkoopklaar

Jouw bedrijf verkoopklaar

Timing is alles!

Het aantal fusies en overnames in zowel Europa als Nederland bevindt zich op het hoogste punt in tien jaar, zo blijkt uit onderzoek van KPMG. Timing is alles. Een bedrijf moet je verkopen op het hoogtepunt. Door de continue veranderende omgeving komt dat hoogtepunt, steeds vroeger. Waar ondernemers in het algemeen veel tijd en aandacht besteden aan de groei van hun onderneming, wordt er weinig aandacht aan de exit strategie besteed.

Uit onderzoek van Peter Hinssen blijkt dat ondernemers 95% van hun tijd met dagelijkse operationele zaken bezig zijn. Idealiter zou de ondernemersaandacht voor 70% naar vandaag (dit jaar), voor 20% naar morgen (volgend jaar) en voor 10% naar overmorgen (2-5 jaar) uit moeten gaan. Op deze wijze creëer je de meeste toegevoegde waarde voor je onderneming

Echter is het merendeel  zo druk met vandaag dat er geen tijd wordt genomen om over de toekomst na te denken. En er komt een moment dat je wellicht overweegt te stoppen als ondernemer. Om welke reden dan ook: omdat je met pensioen gaat of dat je zoon of dochter de onderneming overneemt of vanwege slechte economisch omstandigheden. Kortom er komt een tijd dat je geen ondernemer meer bent.

En ook als dat moment niet komt, dan is ons advies: zorg ervoor dat je een exit strategie hebt, zodat je onderneming is voorbereid op verwachte en onverwachte ontwikkelingen in de toekomst! Strategische  bedrijfsverkoop betekent dat je de blik naar binnen richt en nadenkt over je bedrijf.

De meest voorkomende situaties

Hier zijn 5 situaties, waarbij het handig is een exit strategie achter de hand te hebben:

  • Onverwachte aanbiedingen
  • Verandering in de economie/ in je sector
  • Verandering in technologische trends
  • Ziekte of crisis in de familie
  • Besluit om te stoppen

 

Hoe ga je slim om met een veranderende markt

De marktomstandigheden voor bedrijfsverkoop zijn op dit moment gunstig.  Het is de keerzijde van een welvarende economie, waardoor de meeste bedrijven positieve resultaten laten zien. Daarnaast zijn veel  Daarnaast zijn veel investeringsfondsen op zoek naar mooie bedrijven om deze door autonome groei of middels buy-and-build te laten groeien. Er zijn diverse exit-strategieën en elke strategie heeft zo zijn voor- en nadelen.  Welke exit-strategie voor jou het best is, hangt helemaal af van hoe jij en je bedrijf precies in elkaar zitten.

Voorbereiding is het halve werk

Elke exit begint met een goede voorbereiding. Onderzoek toont aan dat een goede voorbereiding op een bedrijfsoverdracht de overlevingskans van het bedrijf vergroot. Hieronder een aantal tips:

  • Plaats de bedrijfsverkoop in een strategisch perspectief
  • Kijk verder dan het moment van de bedrijfsverkoop
  • Maak het bedrijf onafhankelijk van jezelf
  • Het sturen op waarde bepalende factoren (value drivers)
  • Goede vastlegging van zaken en afspraken (contracten)
  • Optimalisering van de juridische, organisatorische en fiscale structuur van de onderneming.

 

 Verhoog de waarde van jouw bedrijf

“MAAR, waarom is het ene bedrijf meer waard dan het andere, van dezelfde omvang in dezelfde branche, zelfs met dezelfde winst? Dat heeft alles te maken met de waardebeleving. Voor elke onderneming zijn er een aantal waardebepalende factoren te onderscheiden. Door elke dag bewust te zijn van deze waardebepalende factoren en daarop bewust te sturen, kan jij als ondernemer continue werken aan de waarde van een onderneming.

Ga 29 november aan de slag om de waarde van jouw bedrijf versneld te laten groeien of verkoopklaar te maken! Reserveer nu een stoel en pak deze unieke kans. Voor meer informatie klik hier: http://bit.ly/2D7PeDg